lesleyinindia.reismee.nl

Afstuderen in India

Echt bizar, daar zit ik dan.. Op de bank in ons zitkamertje in Chennai, India. Het is zo ongelofelijk snel gegaan allemaal. De ene dag heb je geen stage, dan heb je er wel een en ga je 3 weken.. Dit veranderde en nu weet ik dat ik nog 12 weken hier in India te gaan heb.

Het is een enorme rollercoaster geweest. Omdat ik niet zo lang wist hoe en wat er allemaal zou gaan gebeuren, heb ik me snel moeten voorbereiden. Maarja, afstuderen in India doe je nou eenmaal ook niet elke dag.

Gisteren om 6 uur in de ochtend vertrok ons vliegtuig. Wat een lange rit. Hoe goed je stoel ook zit, na 9 uur doet je kont toch wel een beetje pijn. Overstappen in Frankfurt is ook echt niet leuk om te doen. Maar wat maakt het allemaal uit? We zijn op weg naar India!

Als je in Chennai het vliegtuig uit stapt, merk je het al.. Zelfs midden in de nacht is het heet. 28 graden toen we landden. Dan duurt het zo'n half uur voordat je paspoort gecontroleerd is en nog eens een half uur voordat je je koffer hebt. Daarna richting de uitgang..

Overal mensen om te vragen of je een taxi nodig hebt! Echt geen geintje.. Er stond een hek met daarachter misschien wel honderden mensen. Of het leek zo.. Na zo'n 5 minuten zoeken vonden Stijn en ik een bordje met daarop 'Stijn and Lesley, Cognizant'.

Wat een gave taxirit! In het donker.. Dan ziet de stad er vervallen en leeg uit. Natuurlijk lagen de meeste mensen gewoon te slapen. Er lagen ook mensen op de straat te slapen..

We kwamen aan in het guesthouse en de mensen daar spraken niet zo goed engels. Dus met handen en voeten toch onze kamers gevonden. Ik heb best een mooie kamer, badkamer erbij, airconditioning, grote kast, gedeelde zitkamers. Helaas geen slot op de deur, maar we hebben inmiddels gemerkt dat dat niet uitmaakt, want er is goede bewaking. Helaas had Stijn geen badkamer..

Na een hele korte en bijzonder slechte nacht, ging de wekker. De nacht was eigenlijk een beetje van: ik heb het koud (airco uit), ik heb het warm (airco aan), ik heb het koud (airco uit), etc. , om 5 uur opeens muziek van buiten, om half 8 je bed uit.

We hebben de manager van het guesthouse nog even gesproken die ochtend en Stijn heeft wel gewoon een badkamer.. We hadden gewoon die ene deur in Stijns kamer open moeten doen..

Het ontbijt was echt een ramp.. Na een korte ramp gingen we iets van, uhm, zij noemden het brood, maar het was eerder een lege oliebol.. met iets van chillispul eten. Wie mij kent, weet dat ik geen ontbijter ben EN niet van chilli hou.. Stijn en ik zaten daar dus samen dat ene hapje weg te werken.. Met heel veel moeite.. En zijn daarna maar naar Cognizant gegaan met de taxi.

Weer zo'n ontzettend mooie rit. Overal mensen, auto's, straatvuil, mensen, auto's, straatvuil en mensen. Iedereen druk in de weer om naar het werk of naar school te gaan. Je merkt dat chennai best wel armoedig is, maar dat er ook hele rijke mensen wonen. Alles is gemixt en bijna bizar om aan te zien.

Toen Stijn en ik het gebouwencomplex opreden vielen onze monden open.. Tussen al die huisjes en winkeltjes stonden opeens hele grote en hoge gebouwen. Echt bizar hoe je opeens van de kleine armoedige gebouwtjes in een groot bedrijven complex bent. IBM stond al op het eerste gebouw. Andere namen zijn Logica en Barclays.

Bij Cognizant zijn we erg goed ontvangen. We voelen ons erg welkom en er werd meteen vanalles geregeld. Vanwege bedrijfsregels ga ik niet te veel in op mijn dagen bij het bedrijf.

We zijn wat eerder weg gegaan om boodschapjes te doen en omdat we ontzettend moe waren van de reis. Die 4 en een half uur verschil slaan ook wel in als een bom..

Al met al gaat het dus goed, maar zijn we erg moe en moeten we nog wennen. De cultuurschok is voor mij persoonlijk groter dan toen we naar Kenia gingen. Dat was toch op de een of andere manier makkelijker. Misschien ook omdat het tijdsverschil daar maar een uurtje was. Waarschijnlijk ook omdat we toen met heel veel Nederlanders gingen en nu maar met tweetjes zijn.

Verdere weetjes:

  • In India dragen de vrouwen hele mooie lange gewaden met alle kleuren van de regenboog;
  • Mensen in India eten met hun rechterhand, want met hun linkerhand vegen ze hun kont af (ja, zij zeggen het...);
  • Ook boeren ze dan gewoon na het eten. Daar kijkt niemand van op, dat betekent gewoon dat je goed/lekker gegeten hebt;
  • Stijn vind dat wel handig..;
  • Er lopen inderdaad gewoon koeien rond midden in de stad.

Reacties

Reacties

Robin!!

Hee Les en Stijn!

Heel veel succes en vooral heel veel plezier in India. Ik kijk uit naar de foto's, vooral die van de nacht...
Have fun en ik volg jullie op het blog :)

Xxxx voor Lesley en de groeten aan allebei

Robin!

Maikel

Hey Lesley en Stijn,

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn! Zal nog wel een paar dagen duren voordat jullie gewend zijn. Al klinkt 28 graden wel lekker...

Balen van het ontbijt, maar als je 'het eenmaal geleerd hebt' kunnen we samen van chili genieten als je weer terug bent in Nederland ;)

Ik hoop dat jullie nog veel zullen boeren daar en vergeet niet dat je ook niet met je linkerhand mag zwaaien :). Veel succes en nog veel meer plezier!

Mama.

Hoi lieve schat,leuk dat je nu toch een blog hebt aangemaakt,je zal er heel veel mensen een groot plezier mee gaan doen. Mij in ieder geval wel. Heerlijk om te horen dat jullie goed zijn ontvangen daar,en idd ga maar lekker zelf boodschapjes doen en zorg goed voor jezelf en Stijn. Heel veel plezier en geniet ervan,een hele dikke kus,love you, Mama xxx

Sandra

Hey Les,

Leuke blog, ga je dit keer volgen vanuit Nederland!

Heel veel plezier!

Kees van Bergeijk

He Lesley,
Leuk om te lezen dat je weer zo'n geweldig initiatief hebt genomen. Het zal natuurlijk een heel andere ervaring zijn dan die in Kenia, maar dat neemt niet weg dat dit ook een hele interessante is. Mag ik je vragen volgende keer in je verhaal wat meer te vertellen over de cultuur van dit land. Overigens mogen ze daar ook ongelimiteerd scheten laten want dan ken ik nog wel een aantal Nederlanders die misschien maar eens moesten verhuizen. Ik wens jou en Stijn veel succes en tot een volgende gelegenheid. Gr, Kees van Bergeijk

oma en Rubin

hoi lesley en Stijn het is fijn dat jullie weer een leuke Blog
hebben gemaakt, het zal wel weer even wennen zijn in een andere cultuur,hopelijk heb je een leuke stage daar en ben je weer een ervaring rijker na 2.5 maand
heel veel groetjes van Oma en Rubin XXX

Kim

Jeuj, toch een blog!! Super leuk!!
Wij gaan je volgen.

Fijn dat je goed bent aangekomen. Ben ook wel heel nieuwsgierig hoe het guesthouse eruit ziet..

Xx Kim

Papa

Hoi Schat,

Het is hier nu 19.25 uur dus daar al 23.55 uur. Je zult dit dan ook wel morgen pas lezen.
We zijn heel blij met deze Blog; kunnen we alles ook een beetje volgen en wat meegenieten van je ervaringen.
Gelukkig is de reis voorspoedig verlopen en ben je goed aangekomen. De Jetlag en de cultuurshock zullen nog wel even duren dus ga maar op tijd slapen. Neem de nodige rust. Het is een hele overgang; zeker als je dagelijks moet werken.

Er zal ongetwijfeld wel ergens wat eten te krijgen zijn dat jullie beter zint dan het heel gekruide Indiase eten.
En, waarschijnlijk overbodig, maar drink alleen flessen water. Maar dat kunnen we wel aan jou overlaten. Bovendien kunnen je collega's je ongetwijfeld met alles helpen.

Geniet naast het werk van je ervaringen. Wij zijn nieuwsgierig naar alles wat je daar meemaakt.
En: foto's zouden ook heel leuk zijn.

Tot het volgende berichtje schat en maar er een mooie tijd van.

Groetjes van Papa xxx

En Stijn: het zij je vergeven dat je de badkamer niet meteen vond. Het zal wel aan de jetlag en de vermoeidheid hebben gelegen dat je normale nieuwsgierigheid om alles te bekijken en alle deuren te openen even weg was. Geniet ervan.

Huub

Hey Lesley,

amper daar en al weer van alles meegemaakt! Leuk dat je weer een blog hebt, dan kunnen we mooi op de hoogte blijven. rechts eten en links afvegen... boeren tijdens het eten... what's new ? :)
veel plezier!!!!

Leonie

enjoy! Geniet van alle ervaringen die Cognizant India je zal bieden, ik blijf jullie volgen en zie jullie graag als jullie terug zijn!

Anita

Hoi Lesley. Hopelijk acclimatiseren jullie snel en wennen jullie aan de volle werkweek !Probeer samen ook te genieten in de weekends en neem op tijd rust en voldoende water. Liefs Anita

Loes

Wat fijn om te horen dat jullie goed aangekomen zijn! Vaak kan dat tijdsverschil wel even duren heb ik gehoord, maar ik hoop dat jullie er snel bovenop zijn!! Geniet van alle ervaringen en indrukken. Ook ik ben erg blij dat er weer een blog is!! Je kan het ook zo leuk brengen, ik beleef de boeren na het eten van Stijn gewoon mee ;)
Veel plezier en succes met hard werken en wennen!
xxx

Gerry

Ik hoorde van je Pa dat je toch een blog ging bijhouden, hardstikke leuk.
Ik blijf het volgen net als de vorige keer en wens jullie heel veel succes allebei in dat verre landje en vergeet niet om ook te genieten.

Groetjes van Gerry ( Govers )

Kirstin

Wat leuk dat je toch een blog bij gaat houden ^^ Zo kunnen we toch een beetje mee ervaren wat je mee maakt ;)
En ben blij dat je goed aangekomen bent! Over India heb ik ook al vele verhalen gehoord van pappa ^^ Dus ik kan me wel al iets voorstellen hoe t daar is ;)
Ik had je zaterdag trouwens nog heel graag nog een dikke knuffel gegeven! Maar helaas, ik wist niet dat je zo vroeg moest vliegen :(. Bij deze maar n virituele knuffel! En we kunnen keer skypen ;)! Doe stijn trouwens ook maar de groetjes van me :D

xxx

Chris

Mooi dat de eerste dag in elk geval niet flink tegengevallen is in Chennai. ;)

Ik kan me nog precies je reactie herinneren toen we een keer op de fiets in de ochtend een open pak vanillevla zagen liggen :p
Dus ik denk dat ik uit je verhaal kan opmaken dat de vanillevla inmiddels is overtroffen door Indiase chili-ballen. ^_^

Het belangrijkste (naast gezondheid, e.d.) is dat je bij Cognizant goed ontvangen bent en dus niet met een zucht aan je werk moet beginnen.
En bij Cognizant spreken ze veel beter Engels dan in het guesthouse, neem ik aan? ;)
Ik geloof dat je het wel tot eind mei vol zult houden! ;)

Corry Huffenreuter

Hoi Lesley,
Super veel succes en plezier in India.
Ik kijk met plezier uit naar je verhaaltjes en foto's.
Lieve groet,
Corry

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!